Suratan atau kebetulan episod 2

Setelah hampir sebulan Encik Idrus menemankan Sofea, kini saatnya dia berlalu pergi untuk pulang ke tanah air.  Hati Sofea mula sedih. namun dia harus melepaskan ayahnya pergi.  Berat rasa hatinya kali ni. Dia tahu kepulangan ayahnya akan menambahkan lagi kesedihan yang ada.

"Sofi janganlah sedih. Nanti ayah datang sini semula. " Kata encik Idrus.  Sofea hanya membalas dengan anggukan lemah.  Matanya melihat beg-beg ayahnya yang sedia untuk dibawa ke kereta.

"Sofi jaga diri elok-elok.  Solat jangan sesekali tinggal. " Pesan orang tua itu lagi.

" Baik ayah.. " Sebenarnya dia sudah tidak tahu nak kata apa.  Airmatanya kembali mengalir.

" Sunyilah Sofi lepas ni " Encik Idrus memandang anak gadisnya lalu mengambil tempat duduk di sebelah anak gadisnya itu.  Dia memaut bahu Sofea. 

" Ayah tahu.. ayah dapat rasa apa yang Sofi rasa.. Tapi Sofi kena selalu ingat pesan ayah ni... Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambanya. Apa yang terjadi, akan berlaku semua adalah rancangan yang hebat dariNya. Sofi tau tak kenapa Sofi dihantar dulu ke sini, baru Shah diambil nyawanya ? " Sofea hanya menggeleng lemah.

"Allah tahu yang terbaik untuk Sofi.... Percayalah nak.." Sofea akhirnya mengangguk lemah. Dia memandang ayahnya disebelah. bibirnya cuba mengukir senyuman.

" Dah.. Ayah dah nak pergi ni.. Sofi jaga diri elok-elok tau. Jangan lupa call ayah atau mama.."  Pesan Encik Idrus.  Sofea menghantar ayahnya ke muka pintu. Tangan lelaki tua itu dikucup lembut. Sekali lagi airmatanya punah. 

" Ayah pergi dulu ye.." 

Sofea melangkah masuk setelah melihat kelibat teksi yang menghantar ayahnya hilang dari pandangan mata.  Semoga perjalanan ayahnya selamat sampat ke tanah air. Doanya dalam hati. Sekarang dia perlu bersiap-siap untuk pergi kuliah.

********

Setelah selesai kuliah. Sofea berkira-kira untuk pergi ke perpustakaan untuk menyelesaikan tugasannya. namun sebelum itu dia ingin ke kedai buku terlebih dahulu sebelum ke sana.  Tengah sibuk-sibuk pilih buku telefon bimbitnya berbunyi.

" Assalamualaikum"

"Walaikumsalam ayah..ayah dah sampai airport ke ?"

"Iye, dah sampai.. kejap lagi nak check in.."

"Ok, ayah sampai sana kirim salam kat semua ek.."

"Iyelah,,"

Dia menutup handphonenya. Matanya kembali ligat mencari buku-buku di rak berkenaan.  Tiba-tiba bahuknya ditepuk seseorang.

"Sorry lah kak, nak tanya, akak orang Malaysia ke ?"

"iye.. saya.. akak ?"

"esh.. janganlah panggil akak, malulah.. rasa nya kita sebaya.."

"owh, maaflah..saya Sofea"

"nurul"

"Salam perkenalan"

"Sekarang duduk mana?"

Sofea sedikit hairan dengan pertanyaan itu. Dahinya berkerut sedikit. Melihat reaksi yang dipamirkan Sofea, Nurul tersenyum "Macam ni, saya sekarang tengah cari rumah."

"Owh.. eh, duduk dengan sayalah. Rumah saya ada 2 bilik kosong. Saya pun tengah cari housemate. Memang nak cari yang sebangsa dengan kita je. "

"Owh ye ke? Syukur... kalau macam tu, esok saya pindah sana."

"Rasanya elok kalau awak datang singgah semalam dua dulu.. kalau selesa awak pindahlah terus.."

"Erm, ok juga.. anyway, nak phone nomber awak boleh tak? senang contact"

"Sure, boleh-boleh.." Sofea terus membagi number telefonnya.   Setelah berpamitan. Hatinya berlagu riang, Syukur Alhamdulillah.. Belum sampai sehari ayahnya pergi, kini dia sudah ditemukan dengan rakan baru. Nanti tidaklah sunyi sepi hidupnya. Dia tersenyum sambil langkahnya diatur ke perpustakaan.

********

"Sebenarnya saya tak suka duduk hostel tu. Harga mahal.. dah tu, barang saya selalu hilang." Sofea hanya mengangguk-ngangguk mendengar cerita Nurul. Erm, boleh tahan juga perempuan ni. Hatinya terhibur sejak kedatangan gadis tersebut. Orangnya kelakar dan baik hati.  

"Nurul nak duduk bilik mana? sebelah bilik saya kosong, dan satu lagi kat bawah ni sebelah dapur,," Sofea membawa nurul meronda rumah berkenaan.

"besar jugak ye rumah ni sofea.."

"panggil Sofi je.."

Sofea membuka pintu bilik di sebelah dapur itu. "Wah, luasnya bilik ni.. saya amik yang nilah sofi. Lagipun dekat dengan dapur, senang sikit kalau nak makan. hehehe" ujar nurul sambil tersenyum. Sofea turut sama tersenyum. Memang faham maksud Nurul.

"Okeylah kalau macam tu.. awak kemas-kemas dulu.. kalau ada apa-apa panggil je ok?" Sofea melangkah keluar dari bilik berkenaan. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi.

"Sofi sihat yah.. "

"Alhamdulillah.. ni Sofi kat mana ni ? ayah nak bagitau kat sofi. Minggu depan, anak kawan ayah nak study kat sana. Tengah cari rumah. So, ayah cadangkan dia duduk dulu dengan Sofi sementara nak dapat rumah baru.."

"Anak kawan ayah ? Owh.. Sofi tak kisah.. boleh je, lagipun rumah ni ada satu bilik kosong lagi.. "

"Okeylah kalau macam tu.. nanti ayah bagitahu kat diaorang "

"Okey.. owh ye ayah, Sofi dah ada housemate baru. namanya Nurul. "

" Owh ye ke? baguslah macam tu. Taklah Sofi sunyi kat sana.."

" hehehe.. memang tak sunyi.."  Sofi tersenyum bila mengingatkan perangai nurul yang gila-gila itu. Dia begitu terhibur.

"Ok Sofi, ayah tak boleh lama ni.  Kalau ada apa-apa nanti ayah call lagi.. Jaga diri elok-elok.. Assalamualaikum."

"Walaikumsalam.." balas Sofi pelahan.  

'Erm nampaknya bertambah lagi lah ahli 'keluarga' dalam rumah ni. Mesti meriah nanti.. Sofi tersenyum sendiri.

******

" Azhar ! "

"Sofea ! "

"Nurul !"

"Aku tak tahu pulak dia lelaki. Lupa nak tanya kat ayah aku.." Bisik Sofi kepada Nurul.  Nurul hanya tersenyum.

" Ah, tak kisahlah. janji sewa rumah dah boleh pecah tiga! hahahaha..." Nurul berkata bangga.  Erm, betul memang betul tapi....

"Masuklah Azhar, buat macam rumah sendiri." Nurul berkata sambil menolong mengangkat beg pakaian Azhar. Nurul memang boleh angkat beg tu, tapi Sofea..

"Dah dah... tak payah angkat, nanti patah tulang tu.. dahlah badan sekeping!" Nurul terus berlalu. Azhar tergelak mendengar kata-kata nurul. Tapi Sofea mengigit bibir. Maluuuu... kurang asam betul nurul ni.

 Melihat azhar masih tercegat di depan pintu, Sofea mempelawanya masuk, "Errr... masuklah.."

'Kenapa dengan mamat ni. senyum-senyum. dah buang terbiat agaknya.' Omelnya dalam hati.  Sejak mula tadi, dia perasan Azhar asyik tersenyum dan merenungnya. Mereka melangkah masuk ke dalam rumah... Dan sejak itu bermulalah episod baru dalam hidup Sofea.......



0 ulasan:

Catat Ulasan

Blog contents © : Hanna Fathiah : 2010. Blogger Theme by NymFont.