Hati Yang Kau Pilih Bab 1

Mata yang mengantuk aku tahan sekuat-kuatnya.  Itulah, kenapa lah nak layan sangat cerita korea tu. Sekarang dah mengantuk.  Ergh! Tak boleh tahan ni.. Sekejap-kejap aku menguap dan kepala ku  mula terasa begitu berat dan akhirnya...........

" Ameera! Bangun!!"
" Hoi.. Ameera, bangun lah.. Tuan Haris dah masuk tu!" 

" Hoii..." Suara bisikan itu masih kedengaran. Badan ku terasa di goncang-goncang. Esh! Kacau betullah.. Aku menolak tangan tersebut dan kembali melelapkan mata.  Lebih-lebih lagi suasana office yang kembali sunyi sepi. Macam tahu-tahu je aku nak tidur dorang ni. Bagus. Aku tersenyum..

Brushhhh........... Aku terus melompat bangun. Habis semua mejaku basah. Kurang asam, siapa yang kacau aku tidur ni.. Aku terdiam memandang wajah Tuan Harris di hadapanku.  Serta merta badanku jadi kaku macam robot. Kelu dan takut. Habislah.

" Ikut saya sekarang!" Esh naik bingit telinga aku.  Mata yang mulanya mengantuk dah jadi segar bugar.  Alamat kena lagi lah aku kali ni.

Esh.... Aku membetulkan kain tudung yang basah kuyup dik terkena air... air apa ni ? What ? Air kopi !!!  Habislah tudung aku yang cantik ni... baru sekali aku pakai, dah jadi macam ni...  Kurang asam punya bos. Baru hari dah nak tunjuk lagak. Nanti kau ! Tapi sebelum tu, aku ke toilet untuk bersihkan apa-apa yang patut. Dalam hati Allah saja yang tahu....

Sampai di muka pintu aku terhenti.  Nak ketuk ke atau masuk je ? Fikir ku. Sesekejap kepala ku menggeleng-geleng. Esh! Tadi bukan main berani lagi....

" Ameera. Are you okey ?"

Aku menoleh.  Tuan Faris tersenyum memandangku. Wow~ Sungguh kacak mamat ni! Aku tunduk-tunduk malu sambil tersenyum.

" What happened to your... ? kenapa basah kuyup macam ni ?"

Alamak! Baru aku perasan. Serta merta aku menoleh kembali ke depan pintu. Aduh malunya.....

" Ameera..."

Tanpa berlengah aku terus menolak pintu bilik Tuan Harris dan berlari masuk. Pintu ku tutup cepat-cepat. Fuh... Lega..

"Awak tak reti nak ketuk pintu ke ?!!" Terdengar satu tengkingan yang membuatkan aku betul-betul kecut perut.  Muka Tuan Harris tegang memandangku dari kerusi 'raja'nya.. betul macam... macam... macam apa ek ? Ah! Yang penting, aku benci betul tengok muka dia dari start dia masuk sampailah waktu dan ketika ini! Fullstop!

" Saya...Saya.. minta maaf Tuan.. Saya tak sengaja encik.." Sekejap bertuan, sekejap berencik. Ah! Lantaklah.

" Kau ni memang tak ada adap langsung. Apa mak bapak kau tak pernah ajar benda-benda mudah macam ni  ?"

Wah! Memang tak sayang mulut lelaki ni. Aku menarik nafas dalam-dalam sebelum memandang wajah batu arang kapur semualah yang berada di depan ku itu!

" Saya rasa encik dah lebih... Tak perlu babitkan mak bapak saya..." Aku cuba bersuara selembut-lembutnya.  Menahan segala rasa dalam hati. Rasa nak meletop pun ada ni. Sabar Ameera, Sabar... kalau tidak memikirkan aku berkerja kat sini dah lama sampai penumbuk istimewa ni kat muka dia ni.

" Habis tu kenapa kau tidur masa kerja ? Masuk bilik aku tak ketuk dulu.  Kau ingat office ni  apa? Shopping komplex? Nak redah masuk sesuka hati.  tutup pintu macam nak roboh dinding tu!" Katanya kasar.  Aku hanya diam.  Rasa nak nangis pun ada nih. Tapi tahan dulu ...

"Mana tugasan yang aku suruh siapkan semalam ? Kan aku cakap aku nak pagi ni ada atas meja aku ?" tanya Tuan Harris  sambil matanya tepat memandangku.  Alamak! aku lupa. Tapi memang dah siap pun..

" Ada.. dah siap"

"Habis tu kenapa tak bagi aku?!!!"

"Ke ke jap saya ambil" Aku kelam kabut meluru keluar untuk mengambil fail yang dimaksudkan. Aduh! masak lah aku kali ni dapat bos kuku besi macam ni... asyik-asyik kena tengking. Elok-elok aku boleh dengar kang terus tuli. Sampai di hadapan Tuan Harriz aku menyerahkan fail kuning kepadanya. Dia menyambut kasar. Eleh, berlagak. Cemuhku dalam hati. Ehem, dalam hati je.. Kalau depan-depan mampus aku! aku tundukkan wajah memandang lantai bila Tuan Haris sesekali memandangku. Esh, ada salah lagi ke ? Lecehnya...

" Awak boleh keluar sekarang. " Arahnya. Fuh... aku lega. Aku terus melangkah sambil tersenyum manis.

" Terima kasih Tuan. " kata ku sambil menundukkan sedikit kepala sebelum melangkah.  Dalam hati manyak  senang maa...

" Tunggu dulu!"

Langkah ku terhenti. Aduh... kan aku dah kata.. mesti ada yang tak kena ni.. aku menoleh kembali memandang wajahnya.

" Tolong tutup pintu tu perlahan-lahan sikit." katanya sambil matanya masih sibuk membaca isi fail berkenaan.  Aku melangkah kembali. Esh! Menyampah betullah. Tahulah aku nak tutup pintu.. nak sindir-sindir orang lah tu. Aku melangkah keluar sambil menutup pintu perlahan-lahan.  Rasa nak cekik-cekik je...

" You okey?" Aku menoleh ke arah suara itu.  Tuan Fariz ? Dia masih di sini rupanya.  Aku membetulkan kain tudung sambil tersipu malu. Bohonglah aku cakap aku tak malu bila Tuan Fariz tengok aku dalam keadaan yang comot macam ni.

" Jom kita pergi lunch ?" ajaknya.  Kakinya melangkah menghampiriku.  Aku semakin tak keruan. Fuh, relax Ameera. itu pun nak gabra.. Aku pura-pura menyusun kertas-kertas yang kotor terkena air kopi hadiah dari Tuan Harris tadi.  Terpaksalah buat sekali lagi.  Nasib baik takde dokumen yang penting atas meja tadi, kalau tak apa aku nak cakap kat bos mereng tu.

" Shall we ?" tanyanya lagi.  Sekarang dia berdiri tepat di hadapan mejaku.  Eliza yang di sebelah meja ku mula menjeling-jeling.

" Sebenarnya saya... saya..." Aduh kenapa pulak gugup ni. Aku tunduk lagi.

"Kenapa awak malu nak lunch dengan saya ?" Soalnya.

"Eh, tak.." Jawabku pintas. Wah! nampak sangat gatalnya. Esh..

" Habis tu.. " soalnya lembut. Ala... ini yang aku cair ni.. eh, tak.. aku bukan cair, tapi simpati. Ye simpati sebab bab rayu merayu ni aku lemah sikit.. eh? dia ada merayu ke ? esh apa yang aku merepek ni.. tanpa sedar aku tersenyum..

" Senyum tu tanda setuju lah ye ?"

" Bukan macam tu..." Aku cuba mencari alasan yang kukuh.  Susahnya. Nak tolak, dia ni pun bos aku jugak.. nanti kena buang kerja macamana ? Erm, tapi takkan tolak pelawaan dia kena buang kerja tak masuk akal langsung!

"im waiting.." katanya lagi. Aduh.. Aku tarik nafas dalam-dalam.

"Tudung saya kotor.. sebab tu saya.."

" Macamana boleh tumpah kena tudung ?"

" Bukan tumpah tapi ditumpahkan." Adu ku.. Mengada lah tu...

" Siapa yang tumpahkan ?" soalnya. Aku memandang pintu bilik Tuan Haris. Mata Tuan Fariz juga ke arah tempat yang sama. "Owh!" katanya sambil mengangguk-angguk. Bibirnya terukir senyuman.

" Awak nak saya pergi warning dia ke? Saya takde hal.."  Tuan Fariz melangkah. Eh, apa pulak nak warning-warning ni..

"Eh, jangan Tuan.. Its ok.." pintasku.

" Kalau macam tu jom teman kan saya lunch atau..... awak nak saya pergi bilik tu ?" tanya Tuan Fariz lagi tanpa jemu. Aku diam dan kembali duduk di kerusi.

" Okey saya pergi..."

"Baiklah, saya temankan you pergi lunch." kata ku lemah.  Tuan Faris tersenyum memandangku.

"That's my girl." Katanya perlahan sambil tersenyum manja. Perasan aku mula tak tentu arah...Esh, suka suki dia je nak cakap aku ni girl dia.. kalau orang lain dengar habis aku nanti..


0 ulasan:

Catat Ulasan

Blog contents © : Hanna Fathiah : 2010. Blogger Theme by NymFont.